travtipsihastvag.blogg.se

Här kommer jag då och då publicera lite tips i hästväg och personliga kommentarer om allt i sportväg och även lite annat.

V75 Axvalla

Kategori: Allmänt

Hej på er!
 
Då var julen över för i år och hoppas att alla hade en lika trevligt Julafton som jag hade.
 
Lite om Annandagens Finaler och vi fick se många fina prestationer. Det är ju svårt att inte nämna Maharajah som visade att han är påväg mot storformen igen och framförallt att han fortfarande vill springa och vinna då Örjan Kihlström bara fick sitta och hålla i sig sista varvet. Det var också kul att Claes Boko fick visa att han är en riktigt bra häst och jag hoppas han får vara skadefri framöver så kommer han att vinnna många lopp. Men omgångens bästa prestation går ju helt klart till Julio De Lux som efter en startgalopp och som körande Tony Wallin sa i vinnarcirkeln kunde vinna utan att egentligen trava nån gång under loppet. Den hästen har en ljus framtid för sig och inte undra på att både Stig H Johansson och Ulf Stenströmmer har försökt köpa honom.
 
Julio de Lux med sin tränare Jimmy Nilsson
 
 

Lördagens V75:a ser oerhört svår ut och det vankas dessutom en dubbel Jackpot så den som sätter sjuan denna veckan kommer att få bra betalt. Det absolut svåraste är att hitta spikar då det i varje lopp finns minst en häst som är streckad under tio procent som har vinstchans och då kliar det ju alltid lite extra att ta med den hästen. Jag tror dock att mina spikar har bra segerchans och speciellt i den sista avdelningen hade jag lite extra svårt att välja då det finns två hästar som jag gillar väldigt mycket men jag valde tillslut att singelstrecka den som jag tror är bäst.
 
Nougat Ås och Johnny Takter
 
Bästa Spiken: V75-7  3 Nougat Ås
Miljondraget:  V75-6 11 Jonathan Palema
 
Stora Systemet:                     Lilla Systemet:
 
1. 1,2,9                                   1. 1,2,9
2. 1 Misty Marke                     2. 1 Misty Marke
3. 1,2,5,7,10                            3. 5 Mercury Broline
4. 2,7,10                                 4. 2,7,10
5. 5,6,7,10,12,14,15                 5. 5,6,7,10,12,15
6. 7,9,10,11                             6. 7,9,10,11
7. 3 Nougat Ås                        7. 3 Nougat Ås
 
1260 rader - 630 kronor          216 rader - 108 kronor
 
V75-1  Kan Haugstad Banka in favven eller avgörs loppet i starten?  
Vi börjar med ett stolopp över riviga 1640 meter och jag tror att mycket kan avgöras i starten. Jag var länge inne på att spika 2 Pelikan Trio som har varit bra hela hösten förutom senast då hon hade en halsinfektion. Hon är snabb från start och kommer hon till spets så tror jag hon vinner. Men sen såg jag att 1 Ruth Reerstrup har innerspår och kan hon hålla upp spets så blir det ett annat lopp då det är stallkamraten till favoriten 9 Hanna Banker som absolut kann vinna. Det är inte det jag säger. Men hon ska runda hela gänget och det kommer definitivt att underlättas om stallkamraten håller upp spets. Jag tar dessa tre på mitt system och sitter rätt säker i båten.
Ranking: 2,1,9,7,11,5,3,10,4.12,8
 
V75-2  Spets och slut med Jorma har vi hört förut.  
Lägsta klassen denna veckan går över kort distans och här är jag ganska säker på att Jorma Kontio håller upp spets med 1 Misty Marke och i en för övrigt svår omgång att hitta spikar i så räcker det för mig. Jag spikar honom då jag vet att det är en häst med hög potential som kanske har en liten bit kvar till formen men det låter uppåt från stallet och sitter han i spets ser jag ingen som ska plocka ner honom då motståndet håller dålig klass.
Ranking: 1,10,3,12,11,2,4,7,8,6,5,9
 
V75-3  Bra chans för Mercury att vinner om han håller sig på benen.  
Detta loppet tror jag att Tino Ärling vinner med 5 Mercury Broline om bara hästen håller sig på benen. Får han iväg hästen felfritt och han travar hela vägen så ska det till en bra häst att slå honom. Men då det är galopprisk så spikar jag bara på lilla systemet och plockar med fyra hästar till på det stora. 2 Cloud Connected har gått bra i Norge och var tvåa i ett V75-lopp på Årjäng i somras och gör han om det loppet kan han vinna. Storskrällen i loppet kan vara 1 George Sånna som får ett fint lopp från sitt innerspår. Även Björn Goops 7 Uroy ska med då han ska gå utan bakskor denna gången.
Ranking: 5,7,1,10,2,11,9,12,8,6,4
 
V75-4  Kan någon dyrka upp Lovelock eller är han tillbaka i vinnarcirkeln?  
Detta loppet skulle egentligen gå som ett ramlopp och alltså inte vara med på V75 men då Gulddivisionen bara lockade sju hästar så valde man att ta in detta istället. 2 Lovelock är en topphäst som var med i Derbyt som fyraåring men som hade varit borta i över ett år inför förra starten då han gick i dödens och tröttnade in på upploppet men höll ändå bra till en fjärdeplats. Det loppet har säkerligen fört honom framåt och han är min förstahäst. Men jag vågar inte spika pga bortavaron och tar med två hästar till. 10 Race Cowboyland var två i ett långlopp senast som Raja Mirchi vann och får han bara ryggar till upploppet så spurtar han bra. 7 Glenn Palema kan vara en storskräll då han har suttit fast med sparade krafter i två starter.
Ranking: 2,10,7,4,3,11,9,6,5,1,8,12
 
V75-5  Svårt stolopp men nån från tillägg vinner?  
Ett oerhört svårt lopp för ston som det inte behöver vara fel att helgardera då jag har väldigt svårt att bena ut vem som vinner. Min förstahäst är 5 Amina Hornline som vann V75 i Finland senast på ett bra sätt. Denna gången står hon med tillägg och hon får vara bra om hon ska vinna detta då hon möter endel dugliga konkurrenter. 10 Honeydew har springspår på tillägg och kan tidigt sitta i spet och då är hon hästen att slå. Storsrällen kan vara 6 Muscles Girl som är en hårding som alltid håller farten in i mål.
Ranking: 5,10,7,14,12,6,15,10,4,13,2,9,8,1
 
V75-6  Får Rooibos revanch på Kazire eller kan någon annan blanda sig i?   
Bronsdivisionen går denna veckan över lång distans och det finns flera hästar i fältet som är gynnade av detta. Min förstahäst är 7 Rooibos som är en bra häst som är gynnad av distansen. Han kan mycket väl vinna detta men jag vågar inte spika då motstånd inte saknas. 10 Kazire de Bob slog min tipsetta senast och kan göra det igen om han får sitta still till upploppet. 9 Kalle går alltid in i mål och storskrällen kan vara 11 Jonathan Palema som har bra form och är distansgynnad.
Ranking: 7,10,9,11,3,4,1,8,6,5,2,12
 
V75-7  Många låser på tre, jag tar bara en.  
Silverdivisionen är kanske omgångens sportsliga höjdpunkt då den innehåller några riktigt bra hästar. Många spekulerar i att 2 Burning Line Graal ska vinna detta från spets och visst det kan han göra men jag tror inte att han kommer dit. Jag tror istället att 3 Nougat Ås är snabbare från start och sitter han i spets så slår dom inte honom. Han kan även vinna från andra positioner och jag spikar den forne Harper Hannovers-vinnaren. Senast galopperade han men det berodde på en balansförändring som han inte klarade av. Nu är det tillbaka till den ordinarie balansen och jag tror han vinner detta från alla positioner utom utvändigt ledaren.
Ranking: 3,2,4,11,5,12,9,8,6,1,10,7
 
 

Lycka Till och Gott Nytt År så hörs vi nästa år.
 
//Axel
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: