travtipsihastvag.blogg.se

Här kommer jag då och då publicera lite tips i hästväg och personliga kommentarer om allt i sportväg och även lite annat.

V75 Bergsåker

Kategori: Allmänt

Hej på er!
 
Vi har en travspäckad helg framför oss med V75 både på Lördag och Söndag och dessutom fina tävlingar på Vincennes både på Lördag och så höjdpunkten med världens tuffaste travlopp Prix D'Amerique på Söndag. Jag tycker att det är ett ovisst Prix D'Amerique i år då det finns lite frågetecken på förhandsfavoriten Ready Cash och även på svenskhoppet Maharajah som jag verkligen hoppas är i ordning. Det känns lite som att det är sista chansen i Prix D'Amerique för Maharajah och jag hoppas verkligen att han får visa fransmännen vilken fin häst det är om dom inte redan har sett det. Men rent tipsmässigt skulle jag spela på Norsk seger. Yarrah Boko har sett fullkomligt fenomenal ut och han är tokgynnad av distansen vilket han visade senast. Han kommer gå fram med det loppet och blir livsfarlig på upploppet när han dyker upp. Som vanligt så kommer det inte bli dom som kör i början som vinner utan någon som har kört snålt och dyker upp i slutet. Varför inte kungen av Vincennes, Jean-Michel Bazire med Up And Quick? Loppet kommer iallafall bli väldigt roligt och jag håller tummarna för Svensk seger och Maharajah även om jag tror att det blir svårt.
På Lördag får vi även se en duell mellan svenskbekantingarna On Track Piraten och Beckman. Hur går det? Beckman vinner (Sorry Fredrik). Det är en häst för Elitloppet i år.
 
Maharajah och Örjan Kihlström
 

Men nu över till Lördagens omgång på Bergsåker som kryddas av en Jackpot då det inte blev något utdelning på femmorna förra veckan. Så stort spelvärde på Lördag och då det dessutom är en riktigt svår omgång på skrällbanan Bergsåker så tror jag det blir riktigt bra utdelning med. Jag spelar med två spikar varav en borde vara stenklar då jag tror att han är med i finalen av Elitloppet i slutet av Maj och den andra är en "badkarsvinnare" som inte blir favorit.
 
 Amaru Boko 
 
Bästa Spiken: V75-3  5 Amaru Boko
Miljondraget:  V75-5 12 Torpa Emil
 
Stora Systemet:                   Lilla Systemet:
 
1. 5,11                                  1. 5,11
2. 1,2,4,6,9,10                       2. 1,2,4,6,9,10
3. 5 Amaru Boko                  3. 5 Amaru Boko
4. 1,6                                   4. 1,6
5. 3,6,8,9,11,12,13,14,15       5. 3,6,8,9,11,12,13,14,15
6. 2,3,7,9,10                         6. 2 Pirro Bi
7. 3 Stormysky                     7. 3 Stormysky
 
1080 rader - 540 kronor        216 rader - 108 kronor
 
V75-1  Blir det en demonstration av Jörgen eller får Erik fira med en Brunello?  
Lägsta klassen inleder och loppet går över lång distans. Jag provar att låsa på två hästar som möttes senast. Min tipsetta blir 5 Demo som har ett bra läge och som är snabb ut och ja tror att Jörgen Berglund kör i spets denna gången och då blir han svårslagen. Han kan även vinna med ett rygglopp och lucka men släpper han finns alltid risken att han blir fast. Jag vill därför ha med 11 Mellby Brunello som jag inför förra starten trodde var en riktig kanon men som gjorde mig lite besviken när han fick stryk av min tipsetta. Jag tror han är bättre än så och vågar inte spela utan honom.
Ranking: 5,11,3,6,7,9,1,8,2,10,4,12
 
V75-2  Styrka VS Speed på 1640 meter? Svaret borde vara simpelt men inte i detta fallet? 
Ett lopp över kort distans och då brukar man leta spetshästar och visst tar 1 Miss Elaza spets men jag tror att Per Linderoth släpper till 2 Navaronne då hon är lite vass. Men lucka så tror jag att hon vinner och hon blir min tipsetta. Men att spika från rygg på ledaren är aldrig kul och jag plokar med ett par stycken till. 9 Trailing Edge är en stark rackare som alltid går in i mål och om han bra hinner med så blir han farlig. Även 4 M.T Guti och 6 Diaz A.E är skrällar värda att passa.
Ranking: 1,9,4,6,10,2,12,7,5,11,8
 
V75-3  Resan mot Elitloppet har börjat och detta är väl klart? 
Guldivisionen denna veckan hade varit ett väldigt jämnt lopp om det inte hade varit för en häst. 5 Amaru Boko är ny i Robert Berghs träning och i debuten så vann han plättlätt från spets och såg helt lysande ut och Robert lät oförskämnt nöjd efteråt. Han är ruggigt startsnabb och tar ledningen här och då det handlar om en riktig topphäst som var med i ett Elitloppsförsök från ett dåligt spår förra året så ser jag inte hur han ska kunna förlora och han är omgångens bästa spik. Spets och slut för Amaru!
Ranking: 5,8,9,1,11,4,2,3,7,6,10,12
 
V75-4  Spets på Cobra eller blir han luggad?  
Ett lärlingslopp som jag tror att jag har "kört i badkaret" 1 Fred Cobra borde ha bra chans att hålla spets och lyckas Jasmine Ising med detta och det inte kostar för mycket så är det bra chans att han spårar runt om och han är min tipsetta. Går det för fort från början så kommer 6 Heart Lini in i matchen som är en bra häst som alltid spurtar bra och jag låser på dessa två.
Ranking: 1,6,9,7,5,10,12,3,4,11,8,2
 
V75-5  Kan detta vara årets svåraste lopp? 
Ett kallblodslopp över kort distans med tre volter. Kan det bli mycket värre? Jag tror inte jag har sett ett mer svårlöst lopp någon gång och helst skulla jag vilja helgardera men plånboken fick "bara" råd med nio streck. Min tipsetta blir den norske gästen 9 Dag som jag tror är bästa hästen på framvolten men då han har bakspår kan han hamna byngligt på det. Robert Bergh låter sugen på att köra 3 Ulvsås Svarten i spets och då blir han intressant. Bästa hästen i loppet är 13 Faksen J.R men han har inte startat på länge jag håller nog 15 Stamping som en bättre chans av dom på tillägg. Passa även 7 Gräft Berra som kan vinna om han travar hela vägen.
Ranking: 9,15,3,8,13,11,12,14,6,4,1,5,10,7,2
 
V75-6  Favoriten har stått över och den säger vi syn på men vem vinner då?  
Bronsdivisionen denna veckan håller lite lägre klass än på sistone. 5 Brisco Boko blir favorit och det förstår jag faktiskt ingenting av då hästen tidigare har visat att han har svårt att räcka på V75 och dessutom har han stått över i jobb. Nej, den plockar vi bort. Favorit borde istället 2 Pirro Bi vara. Senast fastnade han med krafter kvar i ett långlopp på en bra tid och kan han använda dom krafterna nu så  har han bra chans. Det låter dessutom uppåt från stallet och jag spikar på det lilla systemet. På det stora tar jag med ett par styken till. 9 Amiral D'Inverne är en segervan häst som har bra chans om han kommer till från sitt bakspår. 10 Aaron Boko är väldigt bortglömd och kan mycket väl inna detta.
Ranking: 2,9,3,10,5,7,8,11,1,6,4,12
 
V75-7  Loppet avgörs i starten och jag har min vinnare Stormklar!  
Silverdivisionen håller bra klass och går dessutom över riviga 1640 meter. Detta är lite av omgångens höjdpunkt då det väntas rejäl gasning från start. 3 Stormysky och 5 Chapeau är båda väldigt startsnabba och den av dom som hamnar i spets utan 07 första 500 vinner nog loppet. Jag tror inte att 5 Chapeau tar en längd på 3 Stormysky och Spikar därför Reijos fina sprinter. Jag tror dessutom att Erik Adielsson som kör favoriten vet att han inte kan ta sig förbi Lennartsson i starten då han har kört Stormysky många gånger. Håller Stormysky ledningen och det inte blir tokkörning vilket jag inte tror att det blir då jag tror att Erik Adielsson ger sig så fort han ser att han inte kommer förbi så tror jag inte dom rår på Stormysky och jag spikar.
Ranking: 3,5,9,11,10,8,7,2,1,4,6,12
 
Lycka Till så hörs vi på Lördag kväll då jag kommer lämna ett systemförslag till Söndagens V75 på Solvalla samt mina sista tankar inför Prix D'Amerique.
 
//Axel
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: