travtipsihastvag.blogg.se

Här kommer jag då och då publicera lite tips i hästväg och personliga kommentarer om allt i sportväg och även lite annat.

V75 Solvalla

Kategori: Allmänt

Hej på er!
 
Dags att skriva några rader här igen och vi börjar väl som vanligt med att skriva några rader om förra veckans V75 som gick på Halmstadtravet.
Återigen var jag rätt ute med valde fel spikar igen. Något frustrerande kan jag meddela... Veckans prestation går till Peter Untersteiner som hade 11 starthästar på V75 på hemmaplan. Resultatet? 2 vinnare, 1 andraplats och 5 penningplaceringar bakom det. Russinet i kakan måste ju ändå varit Staro Harlequin som vann lekande lätt utan att enligt Peter varit på topp.
Utdelningen blev hela 660.000:- trots att det inleddes med två storfavoriter. Detta eftersom 77-oddsaren Unique Gowan styrdes in av Kennet Glaas och Nothing But Class segrade till 22 gånger degen. V75 är ett fantastiskt spel och det gäller bara att spika rätt...
 
Staro Harlequin och Peter Untersteiner
 

Veckans Omgång innehåller två storfavoriter och kanske blir det en repris på förra veckan att dessa två vinner och sen får vi jobba på att få in lite utdelningshöjande skrällar. Jag har faktiskt ett par sådana på lut och det finns även ett par favoriter som är tveksamma tycker jag. Jag spelar med tre spikar denna veckan och två av dom är väl ingen överaskning men den tredje är inte ens favorit.
 
Örbäckens Cruella och Claes Svensson

Bästa Spiken: V75-2  4 Örbäckens Cruella
Miljondraget:  V75-6 12 Queasy
 
Stora Systemet:                Lilla Systemet:
 
1. 3,4,6,7,8                        1. 3,4,6,7,8
2. 4 Örbäckens Cruella     2. 4 Örbäckens Cruella
3. 8 Maharajah                 3. 8 Maharajah
4. 2,4,5,6,8                        4. 2,5,6
5. 4,6,8,11,12,13                5. 4,6,11,13
6. 2,4,5,7,9,11,12               6. 2,5,9,12
7. 11 Trailing Edge           7. 11 Trailing Edge
 
1050 rader - 525 kronor     240 rader - 120 kronor
 
V75-1  Begharns svävare går upp i klass. Flyger han ifrån dem ändå?  
Silverdivisionen inleder och favorit i detta lopp med bara nio startande ekipage blir 3 By Air. Inget fel i det då han har varit bra på slutet och han är också min förstahäst. Senast blev han hängande i tredjespår första varvet och Kihlström valde att backa ner honom i kön och det loppet är bara att glömma. Han är hygglig från start men jag vågar inte spika då han har gått upp en klass och möter bra konkurrenter. Till exempel 8 O.U Glide som hade varit en given spik om man hade vetat att hon var så bra som sist. Hon är väldigt ojämn men i sina bästa stunder vinner hon detta loppet från dödens. Fem streck och jag vill varna lite extra för 7 Ulm Karsk som satt fast senast med rubbet sparat.
Ranking: 3,8,6,7,4,5,2,1,9
 
V75-2  Cruella är elakast i gänget och spets och slut har väl sällan varit så givet?  
Ett stolopp som ser en jättefavorit i 4 Örbäckens Cruella. Jag väljer att göra som alla andra och spika henne då hon har varit grym på senaste tiden. Men inte bara därför, utan för att hon dessutom saknar motstånd och jag kan inte hitta någon som ens kan utmana henne. Senast mötte hon hästar som Nougat Ås och Burning Line Graal och vann från spets på en topptid. Här flyger hon till spets och sen är detta loppet över. Omgångens bästa spik.
Ranking: 4,10,11,9,7,5,3,6,2,1,8
 
V75-3  Marre mot Prix D'Amerique. Eller står Piraten ivägen?  
Gulddivisionen denna veckan är väldigt ihålig och 8 Maharajah sticker såklart ut. Senast var det den gamle "Marre" som sin vana trogen drog sina konkurrenter sönder och samman och såg ut att vilja springa ett varv till efter att han gått i mål. Han är inte så missgynnad av spår åtta som andra hästar då han ofta tas lugnt från start och Örjan Kihlström lär köra till när det har lugnat ner sig. Många spekulerar i att 1 On Track Piraten körs i spets men eftersom han inte har startat på nästan tre månader så tror jag att Johnny Takter släpper när "Marre" kommer ångandes och sen får vi se hur länge han hänger med. Det är en väldigt in häst men jag tror att "Marre" visar sig bäst för dagen och spikar honom igen.
Ranking: 8,1,4,3,7,10,6,5,9,2
 
V75-4  Galopp eller vinst för Jorma?  
Lägsta klassen håller öjämn klass och fem streck känns helgarderat. Tipsettan till 2 Chip Lane som är en fin häst som är lite krånglig och galoppen ligger alltid nära till hands men dom dagar han fungerar så är han bra och jag tror han vinner detta bara han håller sig i rätt gångart. Sådana hästar är dock aldrig bra spikförslag och jag garderar. Främst med 5 Leonas Kaiser som är en hård häst som dessutom är snabb ut och kan han lugga min tipsetta på spets så är han hästen att slå. 6 Lotuscherie är också snabb ut och kommer hon till spets så säljer hon sig dyrt. Skrällvarningen är 4 Alfas Dimitri som är väldigt kapabel men som också galopperar ofta.
Rankning: 2,6,5,8,4,1,12,3,11,10,9,7
 
V75-5  Salmelas duo gör upp?  
Ett stolopp över två volter och detta brukar innebära svåra lopp. Så även denna gången. Favorit blir 4 Desdemona Boko och det köper jag inte då jag tycker att det ser ut som en "vanlig" häst. Hon har dessutom ett svårt fjärdespår. Min tipsetta blir istället 6 Idonette som är en fin jänkare som varit lite trögstartad sedan hon kom till Sverige.  Men i dom två senaste starterna har hon vart väldigt bra. Senast gick hon från sista till en andraplats via en 12-runda sista varvet och gör hon om det så är hon långt framme här. Hon får dock motstånd från samma stall i form av 11 Beeboop Laday som dessutom har springspår och kan hamna väldigt bra till om Ulf Ohlsson prickar rätt. Senast vann hon V75 från spets och hon är också långt framme. Även 13 Absolut Newport måste räknas trots sitt svåra läge och att det är lite kuskminus denna gången. Skrällvarningen blir på 12 Twiggs Voici som är bättre än raden och kan få loppet.
Ranking: 6,11,13,4,8,12,10,3,7,9,14,15,2,5,1
 
V75-6  Full show från start gynnar "Showmannen" och andra från bakspår?  
Bronsdivisionen går denna veckan över kort distans och vi kan se fram emot ett underhållande lopp tror jag då dem startsnabba hästarna har fått fina spår. 2 Donttellmeanymore är kusligt startsnabb och härifrån kommer det laddas kan ni vara säkra på. Även 5 Peaberry visade senast att han är snabb ut och trivs i spets. 7 Disney Tooma kan också öppna och har toppform. Körning lär det bli och den av dessa som sitter i spets lär få offra en hel del. Därför blir min tipsetta 9 Real Showman som flög fram över upploppet senast efter en snål resa och kör dom andra för mycket kan Peter Untersteiners formstall ta en ny V75-seger. Även 12 Queasy är gynnad om dom andra kör hårt och han går alltid in i mål. Jag streckar på lite och njuter av körningen.
Ranking: 9,12,2,5,7,11,4,1,10,8,6,3
 
V75-7  Bakspåret ingen nackdel för Bergharn?  
Klass ett loppet går över lång distans och här kommer min tredje spik i form av 11 Trailing Edge som senast såg väldigt förbättrad ut på lite ny balans. 2640 meter är bara en fördel för denna lite segstarke hästen och Robert Bergh brukar vara säker på att köra sådana hästar. Då det dessutom låter lite passivt på värsta motståndaren 2 Asterix Hornline så väljer jag att lämna Trailing Edge ensam på kupongen och hoppas att Bergharn krossar motståndet.
Ranking: 11,2,6,9,8,7,4,10,12,5,1,3
 

Lycka Till så hörs vi nästa vecka när V75 avgörs på ÅbyTravet.
 
//Axel
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: