travtipsihastvag.blogg.se

Här kommer jag då och då publicera lite tips i hästväg och personliga kommentarer om allt i sportväg och även lite annat.

V75 Solvalla Annandagen

Kategori: Allmänt

Hej!
 
Jag hoppas att ni alla hade en trevlig julafton för det hade iallafall jag som vanligt med mycket god mat och trevligt sällskap och mycket musik.
 
V75:erna duggar tätt och nu är det dags igen då det är Finaler på Solvalla på Annandagen.
Men först några ord om Måndagens omgång.
 
Det blev ganska så favoritbetonat och trots att alla mina tre spikar vann så lyckades jag inte få med Corleone Shark och det blev bara sex rätt. 
Det bästa sportsliga prestationen stod Nimbus C.D för när han knallade runt på 1,10,1 första varvet och höll in i mål på 1,11,0/1640m i December! Svettigt värre och denna treåringen kommer få en fin fyraåringssäsong. Även Orecchietti såg smällfin ut när han slog ett sämre gäng men undrar vad Hultman har i planerna för honom framöver. Frankrike kanske?
 
Nimbus C.D och Per Nordström
 
Omgången denna veckan håller mycket bra sportslig klass och vi får se bland annat Maharajah mot Harry Haythrow. Repris på matchen mellan By Air och Mellby Viking med Claes Boko som uppstickare. Vi får också se Stelton möta bland annat Chapeau och Playing Tua. Jag har två spikar som jag tror vinner och ja, jag gör om samma misstag igen. Men fan vad fin han var sist!
 
Maharajah och Örjan Kihlström
 
Bästa Spiken: V75-3  2 Maharajah
Miljondraget:  V75-1 10 True Advantage
 
Stora Systemet:                 Lilla Systemet:
 
1. 3,5,10                             1. 3,5,10
2. 6 Julio De Lux               2. 6 Julio De Lux
3. 2 Maharajah                  3. 2 Maharajah
4. 1,3,4,5,6,9                      4. 1,3,4,5,6,9
5. 1,3,11,12                        5. 1,3,11,12
6. 5,6,7,11                          6. 5,6,11
7. 1,4,5,10                          7. 1 Stelton
 
1152 rader - 576 kronor      216 rader - 108 kronor
 
V75-1  Sitter Jorma Kontio på leken eller är det fördel dansken?
Stoeliten gör upp och över riviga 1640 meter och favorit blir 5 Canaka B.F efter det övertygande vinsten i Finland och det är klart att hon ska vara förstahäst. Jag vill dock inte spika då jag tycker det finns två bra motbud och jag är heller inte helt säker på att 1640 meter är hennes bästa distans. Jag tar med 3 Premance Simoni som jag varnade för sist när hon raketspurtade bakom Harry Haythrow. Lättare emot nu och hon har knallform. Jag tar även med stenhårda 10 True Advantage som har bra chans om hon går barfota.
Ranking: 5,3,10,4,9,1,7,6,8,2
 
V75-2  Julio krossar allt? 
Klass två finalen innehåller många spännande hästar och en av dem vann i spårlottningen då värsta motbuden har fått bakspår. 6 Julio De Lux är en häst som kommer tjäna mycket pengar framöver. Jag tror att han kan sitta i spets in i första sväng då värsta motbudet på framspår 5 Corleone Boko inte är speciellt startsnabb och sitter han i spets så blir det jobbigt att tugga ner honom och jag spikar helt sonika.
Ranking: 6,10,9,5,3,11,2,1,12,4,8,7
 
V75-3  "Marre" fortsätter sin väg mot Frankrike? Eller kan Harry blanda sig i?
Guldfinalen håller lite ihålig klass och ja, nu ska jag göra om samma misstag som vanligt. 2 Maharajah var tillbaka och fick visa sitt riktiga jag igen sist när han mosade konkurrenterna och såg riktigt fin ut. Är han lika bra denna gången så blir det ingen match då det inte finns någon som är i närheten av hans kapacitet i loppet. Jag spikar och hoppas att jag slipper förbanna mig själv och hoppas att han fungerar och visar vilken fin häst han är.
Ranking: 2,1,3,8,4,6,7,5
 
V75-4  Tvååringar och snacka om många streckvärda!
Ett tvååringslopp och som vanligt så är det svårlöst tycker jag då hästarna utvecklas så olika. Favorit blir 4 Orion Tilly som har varit med i både Uppfödningslöpningen och Svampen och senast i Svampen så galopperade han från start. Han är väldigt stark och givetvis ska han med men någon spik det är det inte. Jag garderar med hela sex streck och hoppas lite på en skräll. Kanske Global Reality som är en son till Stig H:s gamle skjutare Lookout Victory. Även 1 Soonerorlater kan blanda sig i om hon håller sig i trav.
Ranking: 4,1,5,3,6,9,10,2,7,8,12,11
 
V75-5  Bästa hästarna har fått sämsta spåren men kan vinna ändå?
Klass ett finalen håller bra klass och blir extra rolig då dom bästa hästarna har fått bakspår. 11 Big Bill Bac har visat hög kapacitet och han tål att göra en hel del själv på vägen men det är långtifrån säkert att han kan runda alla och även om han gör det så får han 12 Verymuchkiss Karsk i ryggen och det är ingen lätt häst att skaka av sig. Den roliga är om 1 Ruhuna Tea kan hålla upp spets. Då växer han och blir svår at slå. Jag tar även med 3 Monte Major som kan få en fin resa och överaska.
Ranking: 11,3,1,12,8,7,5,4,2,9,6,10
 
V75-6  Får Vikingen revanch eller kan Claes blanda sig i?
Bronsfinalen håller hög klass och vi har många blivande guldhästar i fältet. Bäst är utan tvekan 11 Mellby Viking som senast fick ett så hårt lopp man kan få med tredjespår hela första varvet och dödens sedan och stretade ändå emot på upploppet och blev knappt slagen av 5 By Air. Gör han om det loppet och har lite mer flyt på vägen så vinner han detta men han har ett dåligt spår även denna gången och det är risk för en tung resa nu med. Förutom dessa två så plockar jag med 6 Claes Boko som är en riktig kanon som kan blanda sig i striden om det strular lite för dom andra. På det stora plockar jag med 7 Mellby Amiral som är väldigt understreckad. Njut nu av ett mycket bra lopp!
Ranking: 11,5,6,7,2,3,1,10,9,12,8,4
 
V75-7  Det är väl klart om Stelton håller upp spets? 
Om V75-6 var ett bra lopp så är nog silverfinalen ännu finare. Förstahäst och spik på det lilla systemet är 1 Stelton som om han håller upp spets blir mycket svår att slå. Han vann enkelt senast i ett bra gäng och såg helt ökörd ut. Dock så vet jag inte hur snabb han är första biten och han måste vara snabb då Erik Adielsson lär trycka av startkanonen 5 Chapeau och kommer han förbi är han helt plötsligt hästen att slå. Blir det körning mellan dessa två kan 4 Playing Tua och 10 Art on Line blanda sig i då dom är väldigt starka båda två. Njut även av detta loppet och speciellt av Stelton som sägs vara Danmarks bästa häst.
Ranking: 1,5,4,10,7,3,12,2,9,6,11,8
 
 

Lycka Till så hörs vi på Lördag då det är jackpot på Axvalla.
 
//Axel

Kommentarer


Kommentera inlägget här: