travtipsihastvag.blogg.se

Här kommer jag då och då publicera lite tips i hästväg och personliga kommentarer om allt i sportväg och även lite annat.

V75 Åby

Kategori: Allmänt

Hej!
 
Fredag igen och fredagsnöjet består av att njuta av ledigheten och klura på V75 imorn och det tycker jag går rätt så bra.
Men vi ska börja med förra veckan.
Jag klantade till det förra veckan och det var rent ut sagt uselt att bara få fyra rätt på en så pass lätt rad. Maharajah förlorade igen och alla "experter" tyckte att han var usel som vanligt. Jag vill nog istället hylla On Track Piraten som är en topphäst som till och med Maharajah har svårt att tugga ner även om banan inte var helt passande heller. Jag hoppas dock att Stefan Hultman tar chansen och ställer upp i Prix D'amerique för jag tror att Maharajah kan hävda sig hyffsat där ändå. Förutom On Track Piraten så måste vi ju nämna Örbäckens Cruella som infriade favoritskapet och vann ganska lätt. Kanske ett av Sveriges bästa ston?
 
On Track Piraten och Johnny Takter

Veckans omgång ser lite knepig ut men jag tror att jag har löst omgången och sitter mitt system denna veckan kan jag lova att det blir bra med pengar tillbaka men jag tycker faktiskt att det finns flera väldigt tveksamma favoriter och jag chansar bort några av dom. Samtidigt finns det väldigt många streckvärda hästar som kan vinna och sitter bara spikarna så kan det bli riktigt roligt på Lördag.
 
Royal Fighter 
 
Bästa Spiken: V75-1  6 Royal Fighter
Miljondraget:  V75-7  8 Huge Star
 
Stora Systemet:                   Lilla Systemet:
 
1. 6 Royal Fighter                1. 6 Royal Fighter
2. 3,6,9                                 2. 3,6,9
3. 3,4,6                                 3. 3,6
4. 3 Super Photogenic         4. 3 Super Photogenic
5. 2,4,6,11,13                        5. 2,4,6,11,13
6. 2,3,8                                 6. 2 Nougat Ås
7. 1,2,6,7,8,9,10,11,12            7. 2,6,7,8,9,11,12
 
1215 rader - 607,50 kronor     210 rader - 105 kronor
 
V75-1  Dags för Royal Fighter att inte sitta fast nu!  
Första loppet är ett klass ett lopp som många kommer att sprida strecken i. Favorit i loppet blir 1 H.R Arn som kommer med tre raka segrar men han har dock varit struken inför detta och står dessutom hårt inne i loppet. Nä, bort med den. Jag väljer istället att spika 6 Royal Fighter som har suttit fast i två raka starter och spurtat ettrigt när han fått luckan. Detta är en väldigt grundkapabel häst som har körts lite snällt och nu är det nog dags att utnyttja det. Sitta fast kommer han inte att göra då det finns open strech och jag tror på rygg ledaren och slut. 
Ranking: 6,4,1,5,8,7,12,3,9,10
 
V75-2  Galopp eller vinst för favoriten? 
Ett fyraåringslopp fortsätter och här är det inget snack om att 3 Reckless vinner. Om han går felfritt vill säga. Han har galopperat från start i sina två senaste starter och verkar lite omogen. Som tur är finns det två hästar bakom som höjer sig lite över resten. 6 Bo.V vann lätt senast och får nu dessutom Örjan Kihlström i sulkyn och det kan gå undan i detta loppet och då går han starkt tillslut. Även 9 Tabasco Caesar är gynna om det går undan från start och jag låser på dessa tre och känner mig rätt så säker.
Ranking: 3,9,6,8,2,7,4,1
 
V75-3  Dags för lite Politik eller är Frodes svaret igen?  
Gulddivisionen håller bra klass och är dessutom väldigt svår. Comebackande 4 Noras Bean ska bli intressant att se hur bra han är då Ulf Stenströmmer låter uppåt. Han åker med på det stora på sin grundkapacitet men förstahäst för mig är 6 Politiken som lyckades med konststycket senast att sitta fast i ett lopp med sju hästar. Han sköt till vasst när han väl kom loss och visade form. Han är dessutom väldigt snabb ut och det bör bli minst rygg ledaren här och sen blir han svår att stå emot på upploppet. Jag plockar dock även med 3 I'm The Answer som vann gulddivisionen senast efter att ha fått det serverat. Det kan han få nu också och han kan vinna igen.
Ranking: 6,3,4,7,1,12,11,10,5,2,9,8
 
V75-4  Barfota eller inte avgör hela loppet?  
Lägsta klassen går över kort distans och på förhand sticker två hästar ut. 8 Tintin ser ut som en riktigt bra häst och han kommer att bli bra. Han är dock väldigt gynnad av att gå barfota och det är väl tveksamt om det kommer gå att köra barfota nu. Jag väljer istället att spika 3 Super Photogenic som är snabb ut och som var väldigt bra sist bakom en omöjlig Staro Harlequin. Jag tror han leder detta loppet från start till mål.
Ranking: 3,8,9,10,6,2,4,7,5,1,12,11
 
V75-5  Har Örjan tur igen eller dyker Takter upp på upploppet kanske?  
Ett stolopp som vid första anblicken ser klurigt ut. Jag har dock lyckats lösa det på fem streck. Förstahäst för mig är 4 Rina Chen Hai som kommer från Danmark och klarar hon bara spåret så är hon säkert långt framme då hon har gått bra i Danmark på slutet. Även 6 Fortune Again är tidig från sitt springspår. Hon bli svårslagen om hon sitter i spets. Skrällbuden är 11 Wiss Shadow som alltid spurtar bra och 2 Shockwave som kan vara en openstrech luring. Även 13 Cherion Tooma är värd att passa med Björn Goop i sulkyn.
Ranking: 4,6,2,13,11,3,12,10,5,8,15,9,7,1
 
V75-6  När två träter träder en tredje fram?  
Silverdivisionen och här kan det vara så att jag är helt snett ute när jag garderar 2 Nougat ås som har en mycket bra chans att vinna. Han var heroisk tvåa senast bakom Örbäckens Cruella och här har han dessutom ett bra utgångsläge. Jag spikar honom på det lilla men på det stora tar jag med 8 Claes Boko som gjorde ett kanon lopp senast då han via tredjespår och dödens kunde plocka ner ledaren. Skulle det vara så att dessa två kör ihjäl varandra så kan jätteskrällen vara ett faktum i form av 3 Underpaid Hannover. Ja, jag vet att det är långsökt med hästen är i bra form och kan Jörgen Sjunnesson hitta ryggen på Nougat Ås så kan det bli spännande.
Ranking: 2,8,3,4,10,5,9,7,1,6,11,12
 
V75-7  Inte konstigt vem som än vinner...  
Omgångens jämnaste lopp och det är väldigt svårt att räkna ut hur det blir kört. Många starka hästar och då loppet går över lång distans så blir positionerna väldigt avgörande. Tipsetta blir 2 Lovelock som var derbyfinalist för två år sedan och sedan har det krånglat mycket. Nu har han två lopp i kroppen och kan han hitta till spets här kan han bli svårslagen. Det finns dock många motbud och jag tar med hela nio djur på det stora systemet. Lite extra varningar för 11 Nimbus C.D som är en spurtkanon och 9 Rocky P.H som är en segervan Dansk.
Ranking: 2,11,6,12,9,7,8,10,1,4,5,3 
 

Lycka Till så hörs vi nästa vecka då V75 avgörs på Bergsåker och dessutom så är det ju Prix D'Amerique på Söndagen.
 
//Axel
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: