travtipsihastvag.blogg.se

Här kommer jag då och då publicera lite tips i hästväg och personliga kommentarer om allt i sportväg och även lite annat.

V75 Bergsåker

Kategori: Allmänt

Hej på er!
 
Nu är det dags för Jul/V75-veckan. Det körs inte mindre än fyra V75-omgångar på en vecka och ni kommer att hitta tips till dom alla här på sidan.
Men först lite om förra veckan. 
Jag var helt rätt ute men då mitt lås i näst sista inte levererade så blev det bara sex rätt. Lite plus iallafall för er som spelade det lilla systemet. Omgångens prestation ger jag till en häst som inte vann. Mellby Viking travade första varvet i tredjespår i 13-tempo och sedan utvändigt om vinnande By Air resten av loppet och lyckades ändå hålla till andraplatsen. Det är inte många hästar som klarar av det.
Även Maharajah ser ut att vara tillbaka då han krossade sina konkurrenter den tunga vägen precis som vi är vana att se honom. Härligast att se var Stefan Hultman efter loppet då all press släppte från hans axlar och man ser verkligen på Stefan hur mycket denna hästen betyder för honom och jag är glad att Maharajah har hamnat hos just Stefan Hultman. Till sist. Kan Stelton vara en häst för Elitloppet framöver? Kanske.
 
Mellby Viking och Jorma Kontio
 

Veckans V75-omgång körs på Bergsåker och håller lite blandad kvalitet men då det är Jackpot så blir det alltid intressant. Spelmässigt så finns det två bra spikar att luta sig mot. Det gäller bara att gardera rätt i dom andra loppen.
 
Målfoto med Mellby Brunello på Lördag?
 
Bästa Spiken: V75-2  2 Mellby Brunello
Miljondraget:  V75-6  1 Västerbo Collect
 
Stora Systemet:                  Lilla Systemet:
 
1. 4,9                                   1. 9 Berlusconi
2. 2 Mellby Brunello            2. 2 Mellby Brunello
3. 4,5,7,8,10,11                    3. 4,5,7,8,10
4. 2,3,4,8,9,10,11                 4. 2,3,8,9,11
5. 3,6,13                              5. 6,13
6. 1,2,3,8,11                        6. 1,3,8,11
7. 6 Ultralum                       7. 6 Ultralum
 
1260 rader - 630 kronor       200 rader - 100 kronor
 
 
V75-1  Får Silvio nytta av krafterna från sist? 
En ganska tunn Silverdivision med bara nio hästar till start. Jag provar att låsa på två av dom. Min förstahäst är 9 Berlusconi som satt fast med alla krafter kvar senast och dom kan han behöva nu om han ska plocka ner 4 Calvados Crane från ledningen. Han har dummat sig lite på sistone men det har varit i betydligt hårdare gäng än detta och hittar han till spets blir han farlig. 
Ranking: 9,4,6,3,1,5,7,2,8
 
V75-2  Erik har en straffspark utan målvakt? 
I den lägsta klassen så får vi se 2 Mellby Brunello som är en mycket fin treåring som Svante Båth tränar och jag tycker att han är omgångens bästa spik. Han är tillochmed på gränsen till stenklar. Senast så vann han ett ganska billigt lopp och Erik Adielsson låg raklång bakom honom hela loppet och det såg ut som det fanns hur mycket som helst kvar i honom och när nu värsta motbudet 10 Countdown har blivit struken så ser jag ingen anledning att gardera honom och jag njuter av denna fina häst istället.
Ranking: 2,6,1,12,9,5,11,8,4,3,7
 
V75-3  Öppet lopp som kräver sina streck.
Klass ett loppet är svårlöst och eftersom det går över kort distans och dom bästa hästarna är mer gynnade av lång distans. Jag tippar ändå 10 Zertex etta som är en långdistansare men eftersom jag tror det kan bli högt tempo då tempostarke 5 Trailing Edge är med så kan han bli gynnad av detta och spurta ner dom övriga. Jag vågar dock inte chansa på detta utan plockar med spetshästen 4 Beeboop Laday och 7 Persos Smokie som är en bra häst som har varit lite skadedrabbad. Plus några till.
Ranking: 10,4,7,12,8,11,5,3,9,1,2,6
 
V75-4  Robert Bergh har två till start men kan dom slå Goops?  
Ett lurigt treåringslopp där Robert Bergh har två hästar till start och jag tippar 11 Geisha Sund etta då jag tror att hon är bästa hästen. Ett annat sto 3 Bakers Ransom blir favorit och det förstår inte jag då jag inte tycker att hon var bra senast plus att hon möter bättre hästar nu och är ute på långresa. Jag garedar på och varnar lite extra för 9 Potemkin som var nära att slå av Maverick man senast.
Ranking: 11,9,2,8,10,4,3,6,7,5,1
 
V75-5  Hinner norske kungen fram eller blir det kalabalik längst fram? 
Ett fint kallblodslopp över tre volter där jag tycker att det finns en häst på varje volt som sticker ut. Tipsettan blir 13 Föynland Kongen som är en väldigt bra häst som har ett lite byngligt läge men som säkert kommer vara med långt fram. 6 Närby Kalabalik har toppform och kan han hålla undan från min tipetta första varvet blir han svårfångad. I ledningen kommer 3 Troll Viktor att sitta och får han bestämma en liten bit kan han vinna om dom två andra kör mot varandra. 
Ranking: 13,6,9,3,11,12,10,8,15,5,2,15,7,1,4
 
V75-6  Bästa hästen har sämsta läget? 
Ett svårt bronslopp där bästa hästen har fått sämsta läget. 8 Rico Follo var urtapper senast från dödens och det luktar tyvärr dödens här med men han blir min tipsetta då han vinner om det blir någon annan position. Jag garderar dock och varnar för 1 Västerbo Collect som kommer sitta i rygg ledaren och kan vinna med lucka.
Ranking: 8,3,11,1,2,4,6,5,12,10,9,7
 
V75-7  Fransk styrka avslutar och fixar degen?  
Zoogins lopp över 2640m och här har 6 Ultralum fått perfekta förutsättningar. Han kommer sitta i spets tidigt och sedan kommer han dra konkurenterna sönder och samman och eftersom det inte är så bra emot så tror jag han leder runt om och det ska mest bli kul att se hur fort han kan springa. Spik avslutar omgången.
Ranking: 6,1,11,7,12,10,2,8,5,9,4,3,13
 
 

Lycka Till så hörs vi på Måndag då det är uppesittarkväll med V75 på Solvalla.
 
//Axel

Kommentarer


Kommentera inlägget här: